Auteur: marius
Datum: 28-03-04 15:00
De oplettende lezertjes ( citaat Ollie B. Bommel ) die mij al wat beter hebben leren kennen weten dat ik wars ben van fundamentalistisch religieus gedonder in de marge.
Het geldt bijzonder voor figuren die de realiteit m.i. flink uit het oog verliezen.
Mensen die bijvoorbeeld denken dat de bekende/beruchte slang bij Adam & Eva écht gesproken zou hebben en door hun naďviteit niet kunnen bevatten dat geloofsboeken vol staan met beeldspraak.
Westerse- én Oosterse geloven zitten jammer genoeg vol met dit soort mensen bij wie er een duidelijk te kort is aan realiteitszin.
Hier in Nederland zitten we ook met een flinke portie van deze religieuze fantasten. Geloof me; ik heb niks maar dan ook helemaal niks tegen mensen die hun religie op een respectvolle wijze naar een ander toe bedrijven zoals die beschreven staat in het voor hun navenante boek.
Ik ken veel van dat soort mensen en ik heb er alleen maar respect voor!
Sommige religies of uitwassen daarvan echter zouden wat mij betreft van rijkswege verboden mogen worden omdat ze de mensen die dat bewuste geloof niet belijden als “ongelovigen” bestempelen. Maar het principe”als je niet met ons bent, ben je onze vijand” is toch wel erg kortzichtig dunkt me. Een wel erg simpele voor of tegen moraal die kant noch wal raakt als je een gemiddelde bijbel of koran of weet-ik-veel wat voor heilig schrift er op na leest.
Da`s discriminatie toch of sla ik nu de plank weer `s mis…
Staat er niet ergens in een vrij algemeen boek dat je je naaste moet liefhebben of op zijn minst moet respecteren ?
Dat van staatswege zulke geloven verboden zouden moeten worden vind ik meer dan normaal; het past niet meer in deze tijd.
Nu kan je van Poetin zeggen wat je wilt, maar daar in Rusland zijn ze wat dit aangaat wel op de goede weg.
Wat las ik gisteren in de NRC ?
“Een rechtbank in Moskou heeft gisteren gemeenten van Jehova`s getuigen verboden te functioneren in Rusland. Volgens de aanklagers wakkert de groepering de religieuze strijd aan en scheurt gezinnen uit elkaar; ook zou de gemeente ernstig zieke mensen aanmoedigen om medicijnen te weigeren”.
Kijk dat zet zoden aan de dijk; hier in Nederland zijn er bij deze religieuze fundamentalistische fantasten zaken bekend geworden waar de honden geen brood van lusten…
Zelfs in mijn directe familie zijn er dingen gebeurd waardoor ik misschien wel wat té fanatiek ben geworden wat Jehova`s betreft.
Als ik met bovenstaand stukje mensen tegen de schenen schop dan mijn excuses, maar ik moest het even kwijt.
Wâldnetters wat is jullie mening over de Jehova`s in het algemeen ?

|
|