Auteur: Schutter
Datum: 13-04-04 13:56
Weet je, die "Jehovah's Getuigen" (JG) hebben hun eigen "Bijbel". Dat heet dan de "Nieuwe Wereld Vertaling". Omdat de JG een belangrijk deel van het Christendom (waarvan ze beweren de ware versie te zijn, uiteraard) niet erkennen moeten ze die "vertaling" wel hebben. Bijvoorbeeld de eerste regels van het "evangelie naar Johannes" is behoorlijk veranderd. Het is echter wel mogelijk om de JG vanuit hun eigen "vertaling" te laten zien hoe het allemaal niet klopt in de "theologie" van de JG.
Is dat belangrijk, ook als je niet een Christen bent?
Ja.
Ten eerste omdat sektes als JG jouw onkunde zullen weten te gebruiken om je "vast te praten" zodat je overtuigd wordt van hun gelijk, waarna je wordt "opgenomen" in de groep. De groep die je vervolgens dwingt om drie keer per week op te komen dagen, en je verplicht langs de deuren te gaan met "gratis" blaadjes die je zel zelf moet betalen.
Ten tweede omdat, zoals je ook hier weer ziet, alles over een hoop wordt gegooid. Streng Gereformeerden en JKG zijn niet met elkaar te vergelijken. Jan Zijlstra, de bekende pinkstergebedsgenezer, heeft weer niets te maken met JG en Gereformeerden. En Jomanda? Of us eigen Sonja de Vries? Da's weer een apart verhaal. Als je de verschillen niet kent, of denkt dat ze er niet zijn, sla je de plank helemaal mis en zul je nooit in staat zijn om in een goed gesprek je medemens vriendelijk te wijzen op de vrijheid die onze Schepper ons heeft gegeven en die wordt ontnomen door zo'n beetje alle georganiseerde religies en haar sektes.
Persoonlijk zie ik een JG aan mijn deur niet als een lastpost, maar als iemand die misleid is en als slaaf wordt gebruikt door een verschrikkelijke organisatie die haar wortels heeft in zeer bedenkelijke kringen, zoals bijvoorbeeld de vrijmetselarij. Ik hoop dat meer mensen om hun naasten gaan geven wanneer die in de strik zijn gelopen van de sektes.
Groet,
Jetze
|
|